10 Komander Paling Berpengaruh



10 Georgy Zhukov

  
Georgy Zhukov memimpin Red Army di Kesatuan Soviet denganmembebaskan dari penjajahan Power Axis dan mara melalui sebahagian besar Eropah Timur untuk menawan Berlin semasa Perang Dunia II. Dia adalah salah satu komander yang paling dihormati dalam sejarah Rusia dan Kesatuan Soviet. Setelah jatuhnya Jerman, Zhukov menjadi komander pertama dari zon pendudukan Soviet di Jerman.



9 Attila the Hun
 

Attila the Hun adalah pemimpin Empayar Hunnic yang memerintah dari Asia Tengah ke Jerman moden. Dia adalah salah satu daripada pemimpin yang paling ditakuti musuh Barat dan empayar Roman Timur. Attila terkenal dengan kekejamannya itu. Dia menceroboh Balkan sebanyak dua kali dan berarak bersama tenteranya melalui Gaul.


8 William the Conqueror


William the Conqueror memimpin pencerobohan Norman dari Inggeris yang terakhir kali di mana Inggeris berjaya menakluki kekuatan asing. Tenteranya dikalahkan tentera Inggeris di pertempuran Hastings sebelumnya berarak ke London. Pertahanan Inggeris sia-sia kerana dia mengambil kawasan Inggeris dan mula memerintah. Beliau membuat banyak perubahan penting budaya tradisional Anglo-Saxon Inggeris dan menyebarkannya ke dalam kewujudan budaya Anglo-Norman.


7 Adolf Hitler



Hitler memimpin Nazi Jerman dan Axis Powers di sebahagian menduduki benua Eropah dan bahagian Asia dan Afrika. Beliau menumpaskan dan menakluk Perancis sambil mendapat tentangan dari AS, Inggeris dan Rusia semasa Perang Dunia II. tentera-tentera beliau memperoleh banyak kemenangan melalui penguasaan mereka tentang taktik tentera,Blitzkrieg. Hitler akhirnya kalah dalam peperangan dan membunuh diri.


6 Ghengis Khan



Ghengis Khan adalah pengasas Empayar Mongolian,kerajaan terbesar dalam sejarah. Empayar Mongolia menduduki sebahagian besar Asia Tengah. Beliau mencapai kejayaan ini melalui penyatuan banyak dari suku-suku nomad dan penyertaan di timur laut Asia dan strategik menyerang sebahagian besar wilayah di China dan seluruh Asia. Empayar Mongolia merangkumi sebahagian besar Eurasia dan sebahagian besar dari Eropah Timur, Asia Tengah dan Timur Tengah. Ghengis Khan memulakan kempennya dengan berjaya melawan Xia Barat dan Dinasti Jin serta Empayar Khwarezmid melalui perisikan tentera yang sangat baik dan taktikal.



5 Hannibal Barca
 
 
Hannibal menyerang Empayar Rom melalui Banjaran Alps.Beliau menumpaskan orang-orang Rom dalam siri pertempuran di Trebia, Trasimene dan Cannae. Tidak pernah secara peribadi kehilangan di medan perang ke Rom, beliau dipertahankan pasukan Carthage di Itali selama lebih dari satu dekad selepas Perang Punic Kedua. Ia dianggap salah satu strategi tentera terbesar yang pernah digunakan, bahkan musuh Rom meniru beberapa taktik untuk digunakan di medan perang.



4 Napoleon Bonaparte




Napoleon adalah seorang Jeneral semasa Revolusi Perancis. Beliau akhirnya mengambil kawalan mutlak dari Republik Perancis sebagai Maharaja Perancis. Dia menjadi Raja Itali, Mediator dari Gabungan Switzerland dan Pelindung Gabungan Rhine. Dia membuat reformasi kerajaan dan ekonomi pulau Elba ketika dia diasingkan di sana.



3 Julius Caesar 


Julius Caeser memegang kawalan mutlak dari Republik Rom bersama tenteranya. Beliau mengalahkan pemimpin optimis oleh Pompey dalam Perang Saudara, dan mengalahkan Gaul di pertempuran Alecia semasa Peperangan Gallics, dipimpin oleh Vercingetorix yang telah menyatukan mereka melawan Rom. Dia akhirnya dibunuh oleh Brutus.



2 Alexander the Great 


Alexander the Great menakluki sebahagian besar dunia yang dikenali pada usia 30 tahun. Ia termasuklah Empayar Parsi, mengalahkan tentera yang jauh lebih besar dari Darius III pada pertempuran Issus, dan mempengaruhi penyebaran budaya Yunani di seluruh kerajaannya. Alexander menguasai penggunaan pembentukan phalanx(formasi) dalam pasukannya.



1 Cyrus the Great

 
Cyrus the Great adalah pengasas Empayar Parsi Achaemenid melalui penaklukan Median Lydian dan Neo-Babel Empires. kerajaannya berkembang sehingga tiga benua. Tidak seperti banyak orang lain, kerajaannya bertahan lama selepas kematiannya kerana infrastruktur politik yang beliau ciptakan.Beliau dianggap oleh banyak tokoh setaraf jika tidak lebih besar dari Alexander the Great dalam pemerintahan.

1 comments:

Cik Aan Alan said...

sy pnh jadi komander rumah sukan jer. hahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

total di-perah .

Back to Top